Begeleiding in de klas
In de dynamische omgeving van het klaslokaal biedt Oog voor Zorg & Coaching gespecialiseerde ondersteuning en coaching aan kinderen die extra begeleiding nodig hebben, zoals bij ASS, ADHD, en bijvoorbeeld concentratiestoornissen. Op het moment dat leerkrachten expertise missen of de tijd ontbreekt binnen reguliere lesuren, kan Oog voor Zorg & Coaching aanvullende begeleiding te bieden.
Onze aanpak omvat het opstellen van doelgerichte handelingsplannen, waarbij de verleende zorg wordt besproken en afgestemd met alle betrokken partijen, met als focus de individuele behoeften van de leerling. Dit omvat strategieën zoals systematiseren en planmatig handelen, evenals coaching op sociaal-emotioneel vlak. We streven ernaar om de leerling volledig te integreren in het reguliere onderwijs, waarbij we rekening houden met hun individuele behoeften. Dit kan bijvoorbeeld variëren van het aanpassen van de snelheid waarmee lesstof wordt aangeboden tot het afstemmen van de hoeveelheid aangeboden materiaal. Ons doel is om elke leerling de kans te geven succesvol deel te nemen aan het onderwijs, met aandacht voor hun unieke mogelijkheden en uitdagingen.
Onze aanpak omvat het opstellen van doelgerichte handelingsplannen, waarbij de verleende zorg wordt besproken en afgestemd met alle betrokken partijen, met als focus de individuele behoeften van de leerling. Dit omvat strategieën zoals systematiseren en planmatig handelen, evenals coaching op sociaal-emotioneel vlak. We streven ernaar om de leerling volledig te integreren in het reguliere onderwijs, waarbij we rekening houden met hun individuele behoeften. Dit kan bijvoorbeeld variëren van het aanpassen van de snelheid waarmee lesstof wordt aangeboden tot het afstemmen van de hoeveelheid aangeboden materiaal. Ons doel is om elke leerling de kans te geven succesvol deel te nemen aan het onderwijs, met aandacht voor hun unieke mogelijkheden en uitdagingen.
Begeleiding van de school
Als integraal onderdeel van onze aanpak worden er specifieke momenten ingepland waarop we in directe dialoog treden met de leerkrachten om het gedrag en de interactie van het kind beter te begrijpen. Hierdoor krijgt de leerkracht hopelijk een diepgaand inzicht in hoe hij of zij het kind optimaal naast lesgeven ook kan coachen/begeleiden tijdens de lessen, met daarbij het individuele tempo van het kind als aandachtspunt. We streven ernaar om zo goed mogelijk tegemoet te komen aan de behoefte aan duidelijkheid die het kind nodig heeft.
In sommige gevallen kan het noodzakelijk zijn om specifieke hulpmiddelen aan te bieden om het leervermogen van het kind met autisme te optimaliseren, waardoor de betrokkenheid bij dagelijkse activiteiten in de klas en op school wordt gewaarborgd. De begeleiding van Oog voor Zorg & Coaching kan plaatsvinden tijdens de reguliere lessen in de klas. Dit gebeurt met respect voor de lesomgeving, waarbij we zo min mogelijk de klassikale les willen verstoren.
Indien nodig kunnen we echter ook buiten het klaslokaal ondersteuning bieden, bijvoorbeeld wanneer situaties moeten worden toegelicht of voorvallen moeten worden besproken.
Daarnaast bieden we flexibele begeleiding na schooltijd en bijvoorbeeld ook wanneer een kind (deels) niet naar school kan gaan. Op deze manier zorgen we ervoor dat de ondersteuning naadloos aansluit bij de behoeften van het kind, zowel tijdens als buiten de reguliere schooluren.
In sommige gevallen kan het noodzakelijk zijn om specifieke hulpmiddelen aan te bieden om het leervermogen van het kind met autisme te optimaliseren, waardoor de betrokkenheid bij dagelijkse activiteiten in de klas en op school wordt gewaarborgd. De begeleiding van Oog voor Zorg & Coaching kan plaatsvinden tijdens de reguliere lessen in de klas. Dit gebeurt met respect voor de lesomgeving, waarbij we zo min mogelijk de klassikale les willen verstoren.
Indien nodig kunnen we echter ook buiten het klaslokaal ondersteuning bieden, bijvoorbeeld wanneer situaties moeten worden toegelicht of voorvallen moeten worden besproken.
Daarnaast bieden we flexibele begeleiding na schooltijd en bijvoorbeeld ook wanneer een kind (deels) niet naar school kan gaan. Op deze manier zorgen we ervoor dat de ondersteuning naadloos aansluit bij de behoeften van het kind, zowel tijdens als buiten de reguliere schooluren.