Begeleiding in de klas
Oog voor Zorg & Coaching biedt gespecialiseerde ondersteuning en coaching binnen het onderwijs aan kinderen die dit extra nodig hebben (door bijvoorbeeld ADHD, PDD-NOS, autisme en eventuele concentratie stoornissen). Daar waar de leerkracht expertise mist of onvoldoende tijd heeft binnen de gangbare lesmomenten, kan Oog voor Zorg & Coaching extra begeleiding bieden.
Er wordt gewerkt met handelingsplannen waarbij de zorg die wordt verleend, besproken wordt met alle partijen en afgestemd wordt op de behoefte van de leerling. (Hierbij kan gedacht worden aan systematiseren, planmatig leren handelen, maar ook aan activiteiten om een desbetreffende leerling te coachen in het (verder) ontwikkelen op bijvoorbeeld het sociaal emotioneel vlak).
Er wordt naar gestreefd de leerling mee te laten draaien binnen het onderwijs, en de lesstof die er aangeboden wordt. Hierbij wel oog houdend voor individuele behoeften en eventuele aanpassingen in de bijvoorbeeld de snelheid van het aanbieden van de stof, of een eventuele aanpassing van de hoeveelheid stof etc.
Er wordt gewerkt met handelingsplannen waarbij de zorg die wordt verleend, besproken wordt met alle partijen en afgestemd wordt op de behoefte van de leerling. (Hierbij kan gedacht worden aan systematiseren, planmatig leren handelen, maar ook aan activiteiten om een desbetreffende leerling te coachen in het (verder) ontwikkelen op bijvoorbeeld het sociaal emotioneel vlak).
Er wordt naar gestreefd de leerling mee te laten draaien binnen het onderwijs, en de lesstof die er aangeboden wordt. Hierbij wel oog houdend voor individuele behoeften en eventuele aanpassingen in de bijvoorbeeld de snelheid van het aanbieden van de stof, of een eventuele aanpassing van de hoeveelheid stof etc.
Begeleiding van de leerkracht
Hieruit voortvloeiend worden er ook momenten ingepland waarop met de leerkrachten in gesprek wordt gegaan met betrekking tot de omgang van het kind.
Zodoende krijgt de leerkracht meer inzicht in hoe hij of zij het kind kan coachen en begeleiden tijdens de lessen, rekening houdend met het tempo van het kind. Ook moet er zoveel mogelijk worden ingespeeld op de eventuele behoefte aan duidelijkheid die het kind nodig heeft.
Soms is het nodig om andere specifieke hulpmiddelen aan te bieden om het leren voor het kind met autisme te optimaliseren.
Hierdoor wordt gezorgd dat het kind betrokken blijft bij de dagelijkse dingen in de klas, de les en de school. De begeleiding die Oog voor Zorg & Coaching biedt, kan voor een groot deel plaats vinden tijdens de lessen in de klas. Soms is het noodzakelijk om een plekje buiten de klas te zoeken. Bijvoorbeeld wanneer er situaties uitgelegd moeten worden of wanneer er voorvallen besproken moeten worden. Om niet te storen in de klas, is het dan beter om uit de klassikale les te stappen.
Verder bestaat er de mogelijkheid om te voorzien in de uren tijdens de tussen- en naschoolse opvang momenten.
Zodoende krijgt de leerkracht meer inzicht in hoe hij of zij het kind kan coachen en begeleiden tijdens de lessen, rekening houdend met het tempo van het kind. Ook moet er zoveel mogelijk worden ingespeeld op de eventuele behoefte aan duidelijkheid die het kind nodig heeft.
Soms is het nodig om andere specifieke hulpmiddelen aan te bieden om het leren voor het kind met autisme te optimaliseren.
Hierdoor wordt gezorgd dat het kind betrokken blijft bij de dagelijkse dingen in de klas, de les en de school. De begeleiding die Oog voor Zorg & Coaching biedt, kan voor een groot deel plaats vinden tijdens de lessen in de klas. Soms is het noodzakelijk om een plekje buiten de klas te zoeken. Bijvoorbeeld wanneer er situaties uitgelegd moeten worden of wanneer er voorvallen besproken moeten worden. Om niet te storen in de klas, is het dan beter om uit de klassikale les te stappen.
Verder bestaat er de mogelijkheid om te voorzien in de uren tijdens de tussen- en naschoolse opvang momenten.